Hogyan a lehetsz hatékonyabb?

//Hogyan a lehetsz hatékonyabb?
­

Hogyan a lehetsz hatékonyabb?

“Semmire sincs időm… belefulladok a munkába… utálom az adminisztrációt… ahelyett hogy kevesebb lenne, egyre több a feladatom… nekem senki sem segít…” Ismerős?

Stresszorként működik és beindítja a „Küzdj vagy menekülj” reakciót! A panaszkodás hatására a szervezetünkben úgynevezett kortizol hormonok szabadulnak fel, melynek hatására a testünk ebbe az üzemmódba kapcsol. Ilyenkor a szervezet oxigénjének és vérmennyiségének jó része azokba a szervekbe jut, amelyek a túléléshez elengedhetetlenek. És jönnek a mellékhatások is, az egekbe dobja a vérnyomást és a vércukorszintet, mindkettőről tudjuk, hogy nem tesz túl jót az emberi szervezetnek.

Panaszkodás helyett, inkább megoldás!

Mindenkinek van valamilyen rendszere, a kérdés az, hogy tudatos vagy kialakult.

Mitől tudok hatékony és produktív lenni? Szervezem, rendszerezem, átgondolom és tervezem a feladataimat, újra és újra, hogy egyre jobb legyen. Figyelem magam, hogy rám hogyan hat a környezet, a megoldandó helyzet, vagy mitől lesz jobb nekem. Magamra alakítottam, megnéztem, mik azok a rendszer elemek, amelyek engem támogatnak.

Van, amikor azonnal a naptárba írom, de sokszor jegyzetbe, vagy fejben kezdem el tervezgetni. Ismerem magam, ezért ez már tudatos. Pontosan tudom, hogy mihez mire van szükségem, hogy hatékonyabb, kreatívabb legyek. Más megoldás kell egy rendrakáshoz, más rendszer kell a munkához, és megint más egy találkozó megszervezéséhez. Ezért is van jelentősége, hogy ne csak úgy megcsináljuk, hanem átgondoltan oldjuk meg.

→ Mindig van heti cél, és minden este összeszedem, hogy másnap mivel fogok foglalkozni. Mi az az egy-két-három fő feladat, amire fókuszálok a héten és az adott napon.

Két haszna van: az agy ilyenkor rá hangolódik ezekre a feladatokra, így gyorsabb a megoldás. Ugyanakkor ezzel le is zárom a napomat, így nem kattog feleslegesen az agyam azon, hogy ne felejtsem el a megoldandó feladatokat.

→ Rövid feladatokat azonnal elvégzem, illetve beillesztem az aznapi feladatok közé.

Hasznos, mert nincs halogatás, nem kell felírni és haladós.

→ Folyamatosan szelektálom, rendszerezem, újra tervezem a feladatokat és mentem azt, amivel találkozom, és később fontos lehet, mint téma, program, újdonság.
Ultra produktív, mert a folyamatosság miatt alakul, így egyre hatékonyabbá tudom tenni a folyamatokat, sok percet, órát lehet megspórolni a megelőzéssel.

→ Nagy lélegzetű feladatnál mindig megtervezem az egész folyamatot, mire lesz szükségem, mennyi időm van rá, kitől, mit kell összeszednem, milyen háttér információkat kell megnéznem, kutatás…
Hatékony, mert egészében tudom átlátni a feladatot, így hamarabb láthatóak a buktatók is.

Legtöbb esetben sikerül elvégeznem a feladatokat, de ehhez szükséges, hogy tudjam, mi mennyi idő. Nincs túlszervezve a napom, és így lehetőség van arra is, hogy a lehető leghatékonyabban alakítom ki a sorrendet.
Fókuszált figyelem, hatékonyabbá tesz, nem engedi, hogy elsodorjon egy-egy kellemesebb tevékenység.

→ Persze van olyan is, hogy teljesen felborul… Ilyenkor jobban kell zsonglőrködni, hogy mit mikor, hova szorítsak be, ezért vannak a naptárban üres helyek.
Rugalmasság és alkalmazkodóképesség egy titkos fegyver, de ehhez szükséges, hogy mindig tudjam mivel, hol tartok. Fontos, hogy tudjak még jobban szétszedni részletekre egy-egy feladatot, és hogy ezek a részek hogyan illeszthetők be a legjobban a szabadon hagyott helyekre.

Javaslom, hogy mielőtt elkezdenéd a saját rendszered kialakítását, szórd ki a felgyülemlett feladataidat vagy így, vagy úgy. A legjobb, ha elvégzed, de ha nem fontos annyira, hogy foglalkozz vele, akkor „dobd ki”! Mindenképpen kell valamennyi időt fordítanod rá, hogy ezt el tudd dönteni.

 Képzeld el egy optimális napodat, amikor mindent sikerül megoldanod, remekül érzed magad, kiegyensúlyozott vagy és csak mosolyogsz.

Hogyan kezdenél hozzá?

Érdemes átgondolni azt is, hogy melyek azok a feladatok, tevékenységek, amik már olyan keretet adnak, hogy jobban érzed magad tőle, ha túl vagy rajtuk.

Amikor felírsz egy új feladatot, akkor mindenképpen oldj meg legalább egyet a korábbiakból, de ha van rá lehetőséged, akkor inkább kettőt!

Alakítsd ki a rutinjaidat, amit robot üzemmódban is tudsz végezni!

Haladj lépésről lépésre! Ezt csak akkor tudod betartani, ha tudod, hogy ma, a héten, a hónapban az évben mit miért akarsz elvégezni.

Tarts ki! Szokásokról van szó – és a szokások velejárója, hogy kitartó gyakorlással idővel ösztönössé válnak. A rendszer, a napi rutinok kialakítása, elhatározás kérdése.

Hetente gondold végig, értékeld, elemezd, hogy mi sikerült és mivel tudod még magadat segíteni.

Te már összeírtad, hogy mit szeretnél? Ma, holnap, holnapután… mától legyen máshogy!

De hogyan?

Andrea ebben tud Neked segíteni! Figyeld a FB oldalamat, hamarosan indul a játék, amelyben Andihoz nyerhettek konzultációt!

Andreáról bővebben itt olvashattok!

 

biro-andreaBíró Andrea
Produktivitás / egyensúly / stressz szakértő

által |február 12th, 2017|Tudatos életmód|0 hozzászólás

A szerzőről:

Hozzászólások letiltva.